Cultuureducatie op school, wat is er mogelijk?

Leerlingen én leerkrachten helpen om verhaal, taal, muziek, beweging en spel te gebruiken om te communiceren, leren, reflecteren en waarderen.

Als ervaren theaterdocent binnen het primair onderwijs maak ik graag een passend aanbod voor theaterlessen onder schooltijd. Dit kan verschillende vormen aannemen: van lessenseries tot workshops en voorstellingen. En van doorlopende leerlijn tot projectweek. Ik kom vrijblijvend langs voor een kennismakingsgesprek waarin we de wensen en mogelijkheden bespreken.

Financiering

Wisten jullie dat het CmK in de Hoeksche Waard helpt bij het implementeren van cultuureducatie in het schoolplan?

Deskundigheidsbevordering krijgt steeds meer aandacht en wordt via het CmK vergoed. De vakdocent overlegt met de school en stelt een plan op. De offerte gaat naar het CmK. Zodra er akkoord gegeven is kunnen de dramalessen van start. De factuur wordt direct naar het CmK gestuurd, dus daar heeft de school – op dit moment – geen omkijken naar. De insteek is echter wel dat scholen een plan opstellen hoe zij in de toekomst cultuureducatie zelfstandig gaan borgen.

Wat is jullie wens?

Heeft jullie school behoefte aan een doorlopende leerlijn en structurele inzet van een vakdocent? Dat kan! Ik heb leerlijnen ontwikkeld voor de groepen 1 t/m 8, maar het is ook mogelijk om met dramalessen aan te sluiten bij actuele thema’s en kerndoelen op school.

Intern Cultuur Coördinator

Met een ICC-er (Interen Cultuur Coördinator) op school ben je verzekerd van een schoolplan en de borging van cultuureducatie in het curriculum. CmK Hoeksche Waard biedt elk jaar ICC-trainingen aan. Ga voor meer informatie naar: www.cultuurhw.nl.

Teach-the-teacher

Heeft u weinig middelen, maar wel leerkrachten die geïnteresseerd en enthousiast zijn om met drama aan de slag te gaan? Dan is een teach-the-teacher project misschien iets voor jullie!

Het teach-the-teacher project is er voor docenten die graag inspiratie opdoen en willen leren (of opfrissen) hoe je een dramales geeft en integreert op school.

Wat doen we?

  • Samen de leerbehoefte bespreken
  • Een teamtraining, bijvoorbeeld over de opbouw van dramales en onderwerpen
  • Iedereen krijgt concrete handvatten en kant en klare opdrachten om te gebruiken in de klas
  • In de aansluitende periode; geef ik een aantal inspiratielessen aan de klas, waarbij de leerkracht observeert
  • Daarna gaat de leerkracht zelf met drama aan de slag in de klas. Ik ben er – indien gewenst – een paar keer bij als coach.
  • Iedereen ontvangt persoonlijke feedback en we ronden af met een gezamenlijke evaluatie.
  • De lessen van Frieda waren inspirerend. De kinderen vonden het erg leuk! De coaching heb ik als prettig en waardevol ervaren, juist omdat Frieda meedacht om drama anders aan te bieden in onze onstuimige groep 4. Ze creëerde een goede en veilige sfeer en gaf fijne tips voor de volgende keer.

    Corine Heemskerk

    Leerkracht groep 4 op CBS de Parel uit Strijen:

  • De lessen van Frieda waren inspirerend en veelzijdig. Ik wilde mogelijkheden leren kennen om in het groot en in het klein drama toe te passen. Ik heb drama leren toepassen bij taallessen (woordenschat) en SoVa (sociale vaardigheden), maar ook als spelvorm tussen de lessen of als ‘extraatje’. De kinderen hebben er van genoten, ze vonden het positief, leuk en ontspannen.

    Een leerkracht

    CBS de Parel uit Strijen

  • Staat je wens of idee hierboven niet beschreven?
  • Ik denk graag met je mee!